Kesäkuu 2025 – Strategia ilman toteutusta on vain toive

Palaa blogin etusivulle

Strategia ilman toteutusta on vain toive

Organisaatioissa strategian hiomiseen saatetaan käyttää kuukausia – kyse on siis suunnitelmasta, jolla pyritään kohti tulevaisuuden tavoitteita – mutta usein tärkein vaihe, eli toteutus, jää liian vähälle huomiolle. Hyväkin strategia jää helposti pöytälaatikkoon, jos sen viemistä käytäntöön ei suunnitella huolellisesti. Heitänkin nyt hieman omia ajatuksiani siitä mitä kaikkea on hyvä huomioida, kun on suunta, johon isoa joukkoa ammattilaisia on tarkoitus ohjata.

Strategia on jokseenkin hyvin yksinkertaista visioida, mutta vaatii hyvin onnistuakseen paljon suunnittelua. Meillä strategiaa on suunniteltu niin konsultin, hallituksen, omistajan, johdon ja henkilöstön kanssa. Voisin siis todeta, että asiaa on hiottu ja hierottu moneltakin eri kantilta. Tämän prosessin aikana minulle iskostui tuleva suunta hyvinkin selkeäksi kokonaisuudeksi. Strategian ja käytännön toteutuksen välinen kuilu tiedostettiin jo suunnitteluvaiheessa, siksi halusimmekin tehdä yksinkertaisen ja helposti mitattavan strategian yhtiöömme. En tarkoita sitä, että matka on vaikea kulkea, vaan sitä että visioiminen on huomattavasti helpompaa kuin käytännön toteutus. Itse halusin lähteä siitä, että koko paketin saa puristettua yhteen kuvaan siten että sitä näyttämällä pystyy selittämään strategiamme kenelle tahansa. Tätä kuvaa onkin ilo esitellä (näppärimmät sieltä jo Mikkeliä tunnistavat):

Mikalon strategia kuvana

Ensimmäisenä tulee asukas, johon koko toimintamme perustuu, olemmehan kuitenkin täällä asukkaita varten. Kun on hyvä koti elämään ja siellä tyytyväinen asukas, on onnistuttu. Se miten ME siihen pääsemme, on näiden kolmen strategisen päämäärän kautta. Luvataan onnistunut palvelukokemus, huolehditaan kestävästä taloudesta ja tarjotaan tarvetta vastaavaa asumista. ME isolla on jokaisen strategisen päämäärän edessä, mikä tarkoittaa juuri sitä, että me tämän homman hoidamme; ei kukaan muu tule näitä asioita meidän puolestamme tekemään. Siksi onkin tärkeää, että strategia ei jää johdon tai omistajan asiakirjaksi vaan se omistetaan yhdessä, jolloin strategian muuttuminen konkreettisiksi teoiksi onnistuu parhaiten.

Strategia ei toteudu ilman ihmisiä. Siksi on tärkeää, että henkilöstö ymmärtää, miksi muutoksia tehdään ja miten ne vaikuttavat heidän työhönsä. Johto, päälliköt ja esihenkilöt toimivat suunnannäyttäjinä, mutta onnistuminen vaatii koko organisaation osallistamista. Viestintä ei saa olla yksisuuntaista – tarvitaan vuoropuhelua, kuuntelua ja tilaa kysymyksille. Sitoutuminen syntyy ymmärryksestä ja osallisuudesta, joskus jopa yrityksen ja erehdyksen kautta.

Ilman mittareita ei tiedetä tarkasti, olemmeko oikealla tiellä. Mittarit auttavat meitä näkemään kehitystä tai tuloksia lyhyelläkin aikavälillä. Mittaamisessakin täytyy muistaa, että yksinkertainen on kaunista. Haluaisinkin nostaa oikeastaan kaksi asiaa, joita seuraamalla kiteytyy monta seikkaa. Ne ovat vuokra ja käyttöaste. Toimintamme perustuu omakustannusperiaatteeseen, joten vuokran taso kertoo paljon. Vuokrassa on asioita, joihin emme juurikaan pysty vaikuttamaan, mutta on siellä myös asioita, joihin pystymme vaikuttamaan. Käyttöaste on hyvin simppeli ja sillä on oikeastaan hyvin helppo mitata strategian onnistumista.

Arvomme, jotka ovat tasapuolisuus, vastuullisuus ja se että teemme sen minkä lupaamme ovat yhtä lailla tarkkaan mietittyjä asioita. Tasapuolisuus on ison asiakaskunnan ja suurehkon henkilöstön perusedellytyksiä. Vastuullisuus ymmärretään usein koskevan lähinnä vihreitä arvoja. Vastuullisuus on kuitenkin paljon muutakin, kuten esimerkiksi vanhusten tai liikuntarajoitteisten ihmisten huomioimista.

Strategian vieminen käytäntöön vaatii suunnitelmallisuutta, ihmisten osallistamista ja jatkuvaa seurantaa. Se ei ole yksittäinen projekti, vaan jatkuva prosessi. Välillä tulee takaiskuja, mutta niistäkin huolimatta hyvin suunniteltu ja toteutukseen pohjautuva strategia vie asioita eteenpäin. Strategia ei ole kiveen hakattu. Maailma muuttuu, ja niin myös suunnitelmien on joskus muututtava. On tärkeää rakentaa strategiaan joustavuutta ja mahdollisuus oppia matkan varrella. Kokeilukulttuuri, jossa pienet pilotit ja testaukset ovat sallittuja, auttaa löytämään toimivimmat ratkaisut ennen laajempaa käyttöönottoa.

Tältä pohjalta on hyvä jatkaa strategian kehittämistä. Syksyllä on tarkoitus ottaa tarkastelukierros ja tarvittaessa päivittää sitä. Loppuvuodesta onkin suunnitteilla strategiapäivä koko henkilöstölle.

– Tommi Kuvaja, toimitusjohtaja

X